niedziela, 7 lipca 2013

Minidialog ekumeniczny

Kościół katolicki jest tak różnorodny, że trudno utrzymać go w jedności. Ani papież, ani żaden biskup lokalny nie są zdolni do zatrzymania wewnątrz Kościoła wszystkich powstających w nim wspólnot. Nawet słowa Jezusa nie zatrzymają wszystkich pobożnych katolików prowadzących takie wspólnoty przed szukaniem swojego miejsca poza Wspólnotą Rzymskokatolicką. Wszyscy z lekcji historii wiemy o schizmie wschodniej i reformacji. Niektórzy mieszkają w wioskach, w których obok parafii rzymskokatolickiej działa polskokatolicka. Te podziały dokonały się już dawno temu i oprócz różnic doktrynalnych, dzielą nas również lata braku łączności. Czasy nam współczesne również przyniosły nowe wspólnoty braci odłączonych. Z jednej strony bractwa zrzeszone wokół tradycji, jak Bractwo Kapłańskie św. Piusa X czy sedewakantyści. Z drugiej odłamy charyzmatycznych wspólnot parafialnych jak Chefsiba czy Kościół Chrześcijański Wieczernik.

Okruch chleba

Skan uchwały KEP o Ruchu Rodzin Nazaretańskich podpisanej 22 czerwca 2013
Uchwała KEP w sprawie
Ruchu Rodzin Nazaretańskich
Czasami z wielkiego bochenka chleba, jakim jest Kościół, odpadają okruchy małych lokalnych wspólnot. Wizja lokalnego lidera albo ostra sprzeczka z księżmi opiekunami prowadzi do odłamania grupy wiernych od wspólnoty. Okruchami chleba często nikt się nie przejmuje. Zgarnia się je i wyrzuca do kosza. Co innego, gdy mamy do czynienia z Chlebem Eucharystycznym: każda partykuła jest starannie zbierana z naczyń liturgicznych, z rąk kapłana i wszystkich miejsc, gdzie tylko mogłaby upaść. Uratowanie wszystkich partykuł jest praktycznie niewykonalne, ale Najświętszy Sakrament wymaga podjęcia wszelkich starań w tym względzie. Kościół jako wspólnota również jest święty i dlatego wymaga ciągłego podejmowania starań celem uchronienia partykularnych wspólnot1 przed upadkiem.

Wśród wielu tematów ostatniego zjazdu Konferencji Episkopatu Polski było zatwierdzenie statusu Ruchu Rodzin Nazaretańskich. Problemy Ruchu rozpoczęły się w 2007 roku, kiedy to kuria warszawska zaczęła przyglądać się nadprzyrodzonym darom jednego z liderów. Grupa została zobowiązana do napisania statusu i obecnie ma otwartą drogę do działalności w Kościele.

Zupełnie inaczej skończyła się sprawa "Wieczernika" z diecezji kieleckiej. Członkowie grupy wywodzili się z Odnowy w Duchu Świętym. Z czasem świeccy członkowie bez konsultacji z opiekującymi się ruchem kapłanami zaczęli organizować spotkania z przedstawicielami różnych Kościołów Zielonoświątkowych. Treści przekazywane przez grupę oddaliły się od katolickiego nauczania. Jednocześnie próby dialogu z grupą nie dały spodziewanego rezultatu i w 1994 r. bp Kazimierz Ryczan nałożył na członków grupy ekskomunikę. Dwa lata później członkowie grupy zakończyli proces rejestracji Kościoła Chrześcijańskiego "Wieczernik" z siedzibą w Kielcach2.

Dialog i powrót

Realnie odłączona od Kościoła była również wspólnota Chefsiba. Najpierw forum Tezeusza zwróciło uwagi na nieprawidłowości w działaniu wspólnoty w parafii.  Przez prawie dwa lata trwało badanie działalności ruchu i jego liderów. W 2008 kuria warszawska wydała oświadczenie, że grupa w swojej działalności nie powinna angażowań autorytetu Kościoła katolickiego. 

Cztery lata później grupa zapytała biskupa Tadeusza Pikusa o wyjaśnienie jej sytuacji w Kościele. Efektem tego zapytania jest przydzielenie grupie statusu "ad experimentum”. Przydzielono jej opiekę duszpasterza. Jeśli udowodni, że w swojej działalności kieruje się wskazaniami Kościoła katolickiego, zostanie uznana za wspólnotę katolicką.

Podobny status w Kościele nosiła m.in. Droga Neokatechumenalna (w 2008 roku status został zatwierdzony) i Bractwo Kapłańskie św. Piusa X (status otrzymało w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku, do tej pory brakuje zatwierdzenia). Istnieje nadzieje na to, że wkrótce wspólnota Chefsiba będzie działać w Kościele, jednak wiele się może jeszcze wydarzyć. Oby Duch jedności działał również w tej sprawie i szybko złączył wspólnotę Kościoła z tą małą partykułą.

Odnośniki

1 - nie mam tu na myśli diecezji (Kościoła partykularnego) tylko małe wspólnoty działające w Kościele przy parafiach, takie jak grupy Ruch Światło - Życie, Neokatechumenat, Rodziny Nazaretańskie etc.
2 - na podstawie strony Kościoła Chrześcijańskiego "Wieczernik"

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz