środa, 6 maja 2009

Litania loretańska - cz. 3

Jest to część dłuższego artykułu o litanii loretańskiej. Spis tematów powiązanych, a także pewna ogólna charakterystyka w artykule: Co kryje Loretto?

Matko łaski Bożej - jest to punkt dość bolesny w zrozumieniu zwłaszcza u protestantów, bo jak łaska Boże może mieć matkę, jeśli łaska pochodzi od samego Boga? Termin ten należy jednak interpretować następująco. Maryja, jako ziemska Matka Chrystusa, jest również niejako ziemską matką również tego, co Jezus przyniósł, a jest On w końcu źródłem łaski Bożej. To jednak nadal nie zachwyca protestantów, bo... łaska była stworzona jeszcze przed Maryją. 

Tu oczywiście znalazłem również drugą odpowiedź. Otóż Anioł przychodząc do Maryi powiedział jej, że jest ona łaski pełna. Pisał o tym św. Ambroży: "Została ona nazwana łaski pełną z przysługującego jej całkowicie prawa; gdyż ona sama otrzymała łaskę, której nie dostąpiło żadne inne stworzenie. Została albowiem napełniona Sprawcą łaski, Bogiem samym". Otrzymała ona wtedy moc uproszenia u Syna pewnych łask. Spotkaliśmy się z tym już w Ewangelii w czasie wesela w Kanie. To ona w końcu uprosiła u Jezusa wino dla weselników. Dowodzą tego również późniejsze przykłady, gdy grzesznicy obawiając się Boga, prosili o łaski za wstawiennictwem Maryi i je otrzymywali od samego Boga. 

Matko nieskalana - "Jest nie do pomyślenia, by Ta, która w swoim łonie nosiła Boga, miała potem przyjąć do tego sanktuarium splamionego grzechem człowieka" w taki sposób bronił nieskalaności Maryi św. Hieronim. Według niego Maryja nie mogła mieć innego dziecka oprócz Jezusa z uwagi na świętość swojego łona.

Matko najczystsza - jest to kolejny termin określający dziewictwo Maryi Matki Boga. Podkreśla on, że Maryja nie tylko pozostała czystą, wolną od grzechu, ale również to, że jest czystsza niż ktokolwiek inny, że nie skalała się najmniejszym nawet grzechem przeciwko czystości.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz